سبک شناسی قصاید وصال شیرازی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده زینب اعتصامی
  • استاد راهنما محمود بشیری
  • سال انتشار 1392
چکیده

چکیده میرزامحمدشفیع مشهور به میرزای کوچک و متخلص به وصال شاعر بزرگ قرن سیزدهم است. این شاعر عصر بازگشت در زمان جوانی خود به کسب علوم زیادی از جمله خط و شعر پرداخته است. او در علوم دیگر هم اندک بهره ای داشته مثلاً در ریاضی، موسیقی، صرف و نحو، حکمت. همچنین ایشان در علوم عروض و قوافی استاد محسوب می شدودرعرفان هم درخدمت میرزا ابوالقاسم سکوت شیرازی بوده است. شهرت وصال شیرازی در شاعری به قصاید ایشان می باشد. دیوانی که از ایشان در دست است مشتمل است بر قصایدی که در موضوعات مختلف و بالاخص در مدح و ستایش بزرگان زمانه ی خویش سروده است.دراین پژوهش سعی شده تاپس از مقدمه ای بر زندگانی این شاعر بزرگ وپس از آن آشنایی مختصری بر سبک بازگشت ادبی،وآشنایی با مفاهیم سبک شناسی،منتخبی از قصاید میرزای کوچک در سه سطح زبانی-فکری وادبی مورد تجزیه و تحلیل قرارگیرد که سطح زبانی خود به سه سطح کوچکتر آوایی، لغوی و نحوی به منظور مطالعه سطح موسیقایی متن به لحاظ ابزارموسیقی آفرین،سبک شناسی واژه ها وسبک شناسی جمله تقسیم می شود.سطح فکری به نوعی نتیجه گیری ازطرز فکر شاعر با توجه به سروده هایش می باشدوسطح ادبی،زیبایی شعررا به لحاظ کاربرد صنایع بیانی وبدیع معنوی بررسی می کند.

منابع مشابه

بررسی صور خیال در قصاید وصال شیرازی

قصیده نخستین نوع شعری است که به تقلید از ادبیات عربی وارد ادبیات فارسی شده است. شاعران قصیده سرای پارسی زبان، قصیده را به تقلید از شاعران عرب مانند ابونواس، ابوتمام و متنبی می سرودند. قالب قصیده به مرور زمان و با تغییرات بسیار، مراحل کمال را پیمود. قصاید فارسی در ابتدا مبتنی بر وحدت موضوع بودند، اما به تدریج و با از رونق افتادن قصیده در دوره های صفوی و تیموری و رواج غزل، این وحدت موضوع در قصیده...

15 صفحه اول

موسیقی درونی در غزلیات وصال شیرازی

محمد شفیع‌بن محمد اسماعیل شیرازی، معروف به میرزا کوچک، متخلص به وصال، متولد سال 1197ق و متوفای 1262ق در شیراز، از جمله شاعران برجسته و موسیقی‌دان نهضت بازگشت است که در غزل‌سرایی دستی توانا داشته است و در عین تقلید از سرآمدان غزل‌سرایی، صفات اصلی بهترین نمونه‌های شعر سنتی را حفظ کرده است و غزلیاتش نوای آهنگین و پرجذبه‌ای دارد. هدف از این پژوهش بررسی موسیقی درونی غزلیات شاعر با استفاده از روش تحق...

متن کامل

سبک شناسی زبان موسیقایی شعر قاآنی شیرازی

سبک شناسی زبان موسیقایی شعر قاآنی شیرازیچکیدهقاآنی شیرازی از شاعران بنام سبک بازگشت ادبی می باشد. زبان آهنگین از جمله اختصاصات زبان شعری این شاعراست که مخاطب را مجذوب خود می سازد. نوشتار حاضر جستاری کوتاه در بررسی سبک شناسی زبان موسیقایی در شعر قاآنی شیرازی می باشد که در آن هنرنمایی های پنهان شاعر که مزین به صنایع بدیعی در لفافة تصاویر ساده و قابل فهم است، نموده می شود. بدین منظور، جنبه های گون...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023